perjantai 18. heinäkuuta 2014

Äitiyspakkaus on Suomi-brändin ytimessä

Äitiyspakkaus on kuin Suomi-brändi tai Juha Sipilä: käytännöllinen, toimiva ja vähän tylsä. Maailmalla luetuimpia Suomea  koskevia artikkeleita on  BBC:n juttu pahvilaatikoissa nukkuvissa suomalaisvauvoista. Kelan äitiyspakkaus on  niin suomalaisuuden ytimessä.  BBC:n juttuun haastateltu suomalaisisä kertoo, että heidän asuessaan Englannissa appivanhemmat ostivat äitiyspakkauksen ja toimittivat sen Lontooseen.

Inkeri-äiti (kohta 92 v.) sanoi, että lapsenlapsenlapselle Ranskaan pitää hommata äitiyspakkaus.  Inkeri-äiti on ihan oikeassa.  Ajattelin, että sen voi ostaa.  Ei onnistu. Venäjä uhoaa suojelevansa kansalaisiaan, vaikka he asuisivat ulkomailla.  Suomen ulkomailla asuvat ja synnyttävät kansalaiset eivät saa edes äitiyspakkauksia, jotka olisivat tarpeellisia uusille suomalaisille.

Aiemmin niitä sai ostaa, kunnes EU:n myötä tuli kilpailuttamislaki.  Ja sen vuoksi pakkauksia ei voi myydä, kun ovat osa hyvinvointivaltion sosiaaliturvaa.  Ei kai ole tarpeen muuttaa kilpailulakia, eiköhän se menisi ihan asetuksella tai vain toimintaohjeella, että äitiyspakkauksia voi myydä Suomen sosiaaliturvan ulkopuolelle oleville Suomen kansalaisille.  Todisteeksi valokopio voimassaolevasta Suomen passista ja raskaustodistus.

Kansainvälistyneitä suomalaisia on maailman joka kolkassa.  Miten hyvää Suomi-brändille tekisikään, kun äitiyspakkauksia esiteltäisiin suvulle ja tuttaville.  Tällainen järkevä, toimiva ja käytännönläheinen hyvinvointivaltio Suomi on.

Nyt käyntiin kampanja:  Ulkomailla asuvien Suomen kansalaisten pitää saada ostaa äitiyspakkauksia kohtuuhintaan. Samalla siirtyy hyvää suomalaistraditiota eteenpäin.  Vain Suomi voi olla noin pilkuntarkka kilpailulakinipotuksellaan.

Olen EU-myönteinen ihminen, mutta äitiyspakkaus on taas yksi esimerkki huonosta EU-byrokratiasta.  Suomalaisäitien vauvojen pitää saada nukkua pahvilaatikoissa kaikkialla maailmassa.  Järkeä toki saisi käyttää Kelakin.  Alexander Stubb oli näkyvästi mukana Suomi-brändin kohotuskampanjassa. Tässä hänellä olisi hyvä sauma ilmaiseen Suomi-brändäykseen.

Microsoftin irtisanomisuutisten jälkeen Juha Sipilä löysi  irtisanotuille insinööreille töitä. Pitää tehdä maailman parhaan terveydenhuollon tietojärjestelmät, joita voisi viedä maailmalle. Jan Vapaavuori kiirehty tyrmäämään Sipilän ideat blogissaan. Äitiyspakkaus on hyvä mainos.  Ollanko jo alkua pitemmällä, pohdin toisessa blogissani.






Ei kommentteja: