lauantai 27. toukokuuta 2023

Näin vanhuksia huijataan - en jaksa riidellä

Kiitos kun valitsit Helenin! Sähköpostiin läpsähti viesti, jossa oli linkki mukana. En avannut linkkiä ja poistin viestin, sillä en taatusti ollut Helsingin Energiaa valinnut. Kun energian hinnat nousivat, kävin tarkistamassa, mitä Nordic Green Energy laskuttaa.  Jotain 4 senttiä. Kuukaudessa sähkölaskut noin 10€. Sopimus oli määräaikainen. 

Menin kuitenkin googleen ja kaivoin Helenin viestin esiin.  Tosiaan, Helen vahvistaa sähkösopimuksen. Liitteenä yli 20 sivua. Hinta 19,12 c/kWh.  Että silleen.  Niinpä sitten jonottamaan tosi pitkään Helenin palvelunumeroon. 

Ystävällinen mies siellä selosti, että olen varmaan joltain kaupustelijalta tilannut.  Mutta heillä ei ole mitään mahdollisuutta selvittää, missä sopimus on tehty.  Mitä?  Se on voitu tehdä joskus kauan sitten ja tullut voimaan, kun sopimus Nordic Green Energyn kanssa on päättynyt. 

Ymmärrän, että Nordic Green Energy ei ole ollut innokas näillä hinnoilla sopimuksia jatkamaan. Aloin siinä puhelimessa sitten selostamaan, että olen kyllä oikeustieteellisessä niin kauppa- kuin sopimusoikeudenkin tenttinyt ja kuluttajansuojaakin vähän opiskellut.  Sitten lupasivat vaihtaa sopimuksen pörssisähköksi kahden viikon irtisanomisajalla.  En jaksanut rähjätä. Olkoon. 

Tiedän 100%:n varmuudella, että en taatusti ole tehnyt kenenkään kanssa sähkösopimusta. Minulla on puhelinmarkkinointikielto, joka pitää hyvin. (Paitsi Sanoma soittaa joskus jopa kertaa viikossa, siihen firmaan ei puhelinmarkkinointikielto tehoa). 

Vanhukset eivät aina sähkö- ja puhelinliittymiä ymmärrä.  Onneksi minulla on erittäin osaava vävy, joka auttaa näissä asioissa.  Ei tulisi mieleenkään tehdä sähkösopimuksia omin päin. 

Yksi laillistettu kusetustapa on puhelinyhtiöiden laskutustapa.  Vaikka olen entinen ammattilainen, en jaksa niitä tavata.  Ne on tehty niin monimutkaisiksi, ettei oikeastaan saa mitään selvää, mistä loppujen lopuksi maksan neljäkymppiä kuukaudessa.  Soitan keskimäärin 10 puhelua kuukaudessa - kotimaahan, muutaman tekstiviestin.  Telian laskussa on kymmeniä rivejä.  Olisi kiva tietää, mitä tuo maksaisi, jos ei olisi "pakettihintaa", jonka kattavuudesta minulla ei ole oikein käsitystä.  Jospa joku teleyhtiö mainostaisi selkeämpää laskutustaan, vaihtaisin oitis. Tietääkö kukaan?

Ei voi olla totta, että Helenillä ei ole mitään mahdollisuutta selvittää, missä


mukamas sähkösopimus on tehty. Onko siinä minulta hyväksyntä tai allekirjoitus? Koska en ikinä tee sopimuksia puhelimessa enkä ostareissa.  

Minullahan ei nyt ole mitään hätää, kun pörssisähkö on halpaa, vaikkakaan ei vihreää. Mutta kuinka montaa ikäihmistä on tällä tavoin kusetettu, eivätkä osaa riidellä.  Täyttääköhän tämä petoksen tunnusmerkit? Tekeekö Helen tätä systemaattisesti?  Mitä jos isot firmat voivat noin vain väittää vanhuksille, että olet tehnyt sopimuksen. Eikös nyt jotain näyttöä pitäisi saada sopimuksesta, onko joku väärentänyt allekirjoitukseni jonnekin? Onko mitään sopimusta olemassakaan? 

Pitäisikö asialle tehdä jotain?



Ei kommentteja: