Suomessa kävi joku e-lääketiedeguru Eric Topol. Ihan telkkariuutisiin pääsi. Sitra oli sen tänne hommannut ja 600 osallistujaa oli saanut seminaariinsa. Siellä oli kuulemma ollut innostunut meininki (nettiteollisuusvakoilin lääkärikaverini Facebook-lääkärikollegoiden kommenteista).
Nyt Sitra ja muut ex-nokialaishömelot ovat tekemässä ihan samoja virheitä kuin Nokia suuruutensa aikana. Ne vaan miettivät, kuinka urheiluhullut Alexander Stubbit ja muut voivat Ironman-kisoissa lähettää sykkeensä älypuhelimellä lääkärille. Ja mitä kaikkia hienoja juttuja älypuhelimella voi tehdä. Kirkossa käy vain kaikkein hurskain 1% valmiiksi uskovaisista ja älyterveys kiinnostaa samaa yhtä fanaatikkoprosenttia. Mitenkäs se Jeesus sanoi: "Eivät terveet tarvitse parantajaa vaan sairaat".
Applehan huomasi tehdä älypuhelimella sellaisia juttua, joita asiakkaat haluavat. Terveydenhuollossa asiakkaita sanotaan potilaiksi. Oletteko koskaan kuulleet potilaasta, jolta olisi kysytty, mitä potilas haluaa? Mitä potilas haluaisi käyttää, mihin potilaalla olisi tarvetta? Nyt meille esitellään älyjuttuja, joita laitevalmistajat, lääkärifirmat ja ohjelmistonikkarit haluavat tehdä. Koska kyse on terveydenhuollosta, asiakkaista ei tarvitse välittää, aina riittää keskussairaalapiirien liittovaltuustoja, joille voi myydä systeemeitä. Ja tietysti Alexander Stubb. Ja hänen ei tarvitse ostaa ohjelmistoja ja laitteita, hänelle viedään demokappaleet ilmaiseen hehkutukseen.
Pari vuotta sitten ajattelin vähän kuntoilla ja ostin sykemittarin. Suomalainen Polar, melkein kuin Nokia. Siinä oli vaikka mitä tietokonevermettä kylkiäisenä. En ikinä osannut sitä käynnistää, eikä kukaan muukaan. Neljännesvuosisata sitten oli Polar-sykermittari, joka näytti sykettä. Tämä uusi pysyy laatikossa.
Haluaisin ohjelman verenpainelukemien seurantaan. Terveyskeskuksesta kyllä olen saanut postimerkinkokoisen verenpainekortin, jonka täyttämiseen näköni ja hienomotoriikkani ei taivu. Haluaisin ohelman, johon voisin tallentaa lukemat ja ohjelma piirtäisi käyrän, jonka voisin lääkärille lähettää. Lääkäri sitten voisi katsoa, muutetaanko lääkitys tai toteasi, että nyt on ok. Tai kun lääkäri määrää psoriin uuden rasvan, voisin parin viikon päästä ottaa älypuhelimella kuvan rupisesta polvesta ja kysyä, onko tarpeeksi hyvä, vai pitääkö vaihtaa aineet?
Sitten voisi olla hiukan potilastietoälyä. Neljännesvuosisata sitten terveyskeskuslääkäri Tuomas Jääskeläisellä oli pahviset potilaskortit ja siinä erusivulla oli punakynällä: sulfa ja erytromysiini. Tarkoitti, että niihin oli allergia. Kuinka monta kertaa potilaat joutuvat uudestaan ottamaan yhteyttä lääkäriin, kun on tullut resepti sopimattomaan lääkkeeseen?
Olen kuusikymppiseksi keskikertainen älypuhelinasioissa. Me ja vielä vanhimmat olemme sairastavin kansanosa. Lähettäkää nyt Topolit kotiin ja kysykää potilailta, mitä potilaat haluavat käyttää.. Tehdään sitten kaikkien Nokialta ylijääneiden insinöörinörttien kanssa jotain sellaista, mitä asiakas=potilas tarvitsee. Siksi toiseksi vanhat ja kankeat sormet eivät ole älypuhelinystävällisiä. Nämä uudet terveysviritykset on tehty terveille kaksikymppisille.
Amerikanguru oli kuulemma mainostanut Sitran Taltioni-järjestelmää. Kyllä minäkin kävin kirjautumassa Taltiooni, ihan kohteliaisuudesta. Hankkeeen vetäjä Antti Kivelä kun reippaana nuorena miehenä oli ollut firmassamme töissä. Kyllä siinä kovasti bisnestä yritetään tehdä, mutta syntyykö bisnes, jos asiakasta ei kiinnosta. En nyt kehtaa sanoa, mitä Taltioista ajatteleen. Sitralla on kumminkin niin hyvät juristit, etten uskalla riskeeata kunnianloukkaussyytettä.
Ajatelkaapas, jos Topol ja Kivelä olisivat käyneet vaikkapa Kittilän Molkojärvellä, mistä terveyskeskukseen on pirssimatkaa satakunta kilometriä. Siellä voisi keksiä jotain käyttökelpoistakin.
#eHealth #Sitra #Nokia #Eric Topol #Polar #Alexander Stubb
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti