perjantai 30. lokakuuta 2015

Lihapullakapina

Ajattelin hakea kaupasta aamupuuroon Nalle-jauhoja ja Satokausikalenterin ehdottomia hedelmiä. Katsoin kyllä ensi vuoden kalenterista, koska tämän vuotista en aikanaan ymmärtänyt hankkia,  mutta luultavasti tämänkin vuoden lokakuussa espanjalaiset satsumat ovat hyviä.  En muuten olisi tiennytkään, että granaattiomena voi olla näin hyvää.  Olen aiemmin ostanut väärään aikaan. Onkin tullut kokeiltua ihan uudenlaisia hedelmiä, persimoneja, mangoja. Minä tykkään tällaisesta ravitsemusneuvonnasta.  Kun kohteliaasti kerrotaan, mikä juuri nyt on hyvää.

Kaupassa osui silmään Ilta-Sanomien etusivulta uusi lihapullaohjesääntö: Viisi lihapullaa päivässä.
En ole tainnut syödä lihapullia ainakaan kymmeneen vuoteen.  No, ehkä olen saattanut joillain kokkareilla ottaa tikun nokassa cocktail-lihapullan.  Otsikon nähtyäni minuun isti kapinamieli. Ja minuahan ei määräillä. Olin jostain lukenut, että Kivikylän lihapullat on Suomen suosituimpia einestuotteita.  Niinpä siis eineshyllylle.

Alunperin oli tarkoitus syödä lounaaksi jotain muuta.  Maistoin yhden kylmänä - suunnilleen samanlaista kuin tikunnokkapullat kokkareilla.  Sitten mikrotin viisi. Oli ihan hyviä. Mikrotin vielä muutaman.  Olen niin vanha, että tiedän, mitä tarkoitetaan kun kysytään: Montako söit?  Vastaus: Yheksän.

Totesin, että voi olla hyvinkin että syön lihapullia toistekin.  Hyvä puikulamuusi, puolukkasurvosta, Myrttisen kurkkuja, rakuunaporkkanoita, sinappia ja lihapullia.  Ilman THL:n ja WHO:n ruokadirektiiviä olisin ehkä jäänyt lihapullista loppuiäkseni osattomaksi.

Saa nähdä, mikä ensi viikolla aiheuttaa syöpää. Minä reipastuin lihapullakapinastani ihan silminnähden. Olinkin jo ihan väsähtänyt kaikkinaisiin elämäntapadirektiiveihin.

Ei kommentteja: