Luinpa Potilaan Lääkärilehdestä eilen niin raivostuttavan
jutun, että yöunet meni. www.potilaanlaakarilehti.fi Käykääpä katsomassa. Potilaalta vaaditaan suostumus nimeltä kutsumiseen. Ollaan siis laatimassa valtakunnallista
ohjeistusta, että lääkäri ei saisi kutsua potilasta vastaanottohuoneeseen
nimeltä. Pitäisi olla numerolappu. Yksityisyydensuojaa kun halutaan turvata.
Kittilässä varmaan pitää jakaa naamarit tai burkhat, sillä
ihmiset kyllä tuntevat toisensa, vaikka nimeä ei kuuluteta. Miksi ylipäänsä
lääkärissäkäyntiä pitäisi salailla? Ainakin maalla on enemmänkin niin, että
kaikki potilaat haluavat itse toisille potilaille kertoa, mikä on vaivana ja
miksi ovat lääkärille tulleet. Muutenkin ihmiset haluavat puhua ja tulla kuulluksi ja ymmärretyksi sairaudestaan.
Kuvitellaan, että valituksilla ja kanteluilla
terveydenhuollon laatu paranee. Katin kontit. On rakennettu vankka
valitusammattilaisten verkosto potilasasiamiehistä potilasjärjestöihin. Kaikki mielellään auttavat potilasta
valitusten teossa. Järjestöt suorastaan
mittaavat tuottavuuttaan kilpailemalla, kuinka paljon valituksia he ovat
jäsentensä kanssa tehtailleet.
Paraneeko maailma valittamalla? Ei parane. Se vain heikentää
työilmailmapiiriä entisestään. Onhan tunnettua, että paranoidiseen
skitsofreniaan kuuluu ihan taudin osana epäily, kantelu ja valittaminen
olemattomistakin asioista. Mekanismissa
ei ole silti Ö-mappia, vaan kaikki turhanpäiväisimmätkin kantelut on käytävä
läpi isolla koneistolla. Karkeasti
ottaen yhteen kanteluun menevällä ajalla ehdittäisiin hoitaa hyvin 5-10
tavallista kesyä potilasta.
Kantelua käytetään kiristysvälineenä. ”Ellet kirjoita tätä ja tätä
todistusta/lääkettä/lausuntoa, valitaan AVI:iin ja Valviraan etc. ”. Potilastyöstä
vieraantuneet (tai ehkä vielä useammin siinä aikanaan pärjäämättömät) lääkärit
ovat siirtyneet virastoihin. Siistiä sisätyötä, säännölliset ajat, ei
päivystysvelvollisuuksia, mutta paljon koukuttavaa valtaa.
Potilaan lääkärilehdessä mainittu nimen salaaminen
vastaanottotyössä on juuri sellaista, mihin ei saisi mennä mukaan. Eikös psykiatriassakin joskus opetettu, että
potilaan harhoihin ei saa mennä mukaan. Jos yhden todennäköisesti mieleltään
hyvin sairaan potilaan yksittäinen valitus johtaa näin laajakantoisiin
seurauksiin lisäten byrokratiaa, tekemällä hyvä ja kaunis käytäntö nimeltä kutsumisesta
mahdottomaksi, ollaan vaarallisilla vesillä.
Potilas-lääkärisuhteen perustana on luottamus. Luottamus on tärkeä ja arvokas asia. Sen tulee olla molemminpuolista. Lääkärin on voitava luottaa
potilaaseensa. Hyvä hoitosuhde perustuu
luottamukseen. Hyvällä hoitosuhteella on mittaamattoman suuri merkitys siihen,
kuinka hyvin potilas paranee tai miten hyvin hän jaksaa parantumattoman
sairautensa kanssa elää.
Minä haluan olla potilaana omalla nimelläni, en numerona
vaan ihmisenä. Olen kauhistuneena seurannut lisääntyvää byrokratiaa
terveyskeskustyössä, huonoja ohjelmia, järjettömiä tilastointi- ja
potilasasiakirjojen merkitsemisvaatimuksia. Kaikki mukamas paremman
potilasturvallisuuden nimissä. Samalla
on ajettu hyviä kliinikoita julkiselta sektorilta yksityislääkäreiksi. Kaikki eivät lähde parempien tienestien
perässä.
Lääkärit sanovat syyksi ”huonon johtamisen”. Se ei aina tarkoita omaa esimiestä, vaan koko
terveydenhuollon sekavaa ja epätietoisuutta lisäävää myllerrystä, johon
syyllisiä ovat hallintobyrokraatit. Enkä
minä ymmärrä lääkärikuntaa, joka lammaismaisesti ottaa kantaakseen
byrokraattien idioottimaisia päätöksiä.
Pitääkö tässä potilaiden perustaa vähän samalla lailla kuin ”Oikeutta
elämille” joku järjestö ”Oikeutta järkevään lääkärintyöhön”? Näköjään kun lääkärit eivät itse saa suutaan
auki. Ei kai se vaitiolovelvollisuus
ihan mykäksi pakota muissa kuin yksittäisen potilaan kohdalla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti